Problem wykonawstwa historycznego, który znajduje się za sprawą retoryki muzycznej w centrum dociekań tej książki, okazuje się w moim mniemaniu nie tylko dążeniem do prawdy wykonawczej, znajdowaniem środków interpretacyjnych, próbą dookreślenia warunków współczesnej prezentacji dzieła muzycznego.
Praktyka historyczna nie może obecnie skupiać się wyłącznie na szczegółach technicznych - materiałach źródłowych, szerokiej znajomości kontekstu powstania dzieła, doprecyzowania instrumentarium zbudowanego wedle określonej wiedzy historycznej, znajomości literatury teoretycznej z danego okresu. Istota tych elementów winna być bardziej niż oczywista. Wszystkie te najdrobniejsze szczegóły okazują się niewystarczające dla interpretatora i odbiorcy muzyki dawnej. Świadomość wykonawcza nakazuje pójść jeszcze o krok dalej, po to, aby zdobyć się na refleksję, czym właściwie wykonawstwo historyczne jest w XXI wieku.
Autor/Redakcja | Mikołaj Zgółka |
Wydawca | Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu |
ISBN | 978-83-65727-06-0 |
Rok wydania | 2016 |