Wrocławska Orkiestra Barokowa
Została założona w 2006 r. przez
Andrzeja Kosendiaka i jest zespołem działającym w ramach Narodowego Forum
Muzyki, jednej z niewielu instytucji kulturalnych w Polsce mogących poszczycić
się posiadaniem orkiestry barokowej grającej na instrumentach historycznych.

Podczas każdego z sezonów
artystycznych w NFM orkiestra prezentuje własny cykl koncertów, który zawsze
jest gorąco przyjmowany przez audytorium. Jej repertuar obejmuje utwory od
wczesnego baroku do romantyzmu, od kompozycji kameralnych po wielkie dzieła
oratoryjne. Od początku dyrektorem artystycznym orkiestry jest znakomity wiolonczelista
– Jarosław Thiel.
Dzisiaj Wrocławska Orkiestra Barokowa
jest zaliczana do najważniejszych polskich zespołów grających na instrumentach
historycznych. Jej dorobek i poziom artystyczny – doceniony przez publiczność i
krytykę – owocuje współpracą z największymi sławami międzynarodowej sceny
muzyki dawnej. Zespół występował pod batutą Philippe’a Herreweghe, Giovanniego
Antoniniego, Andrew Parrotta, Paula McCreesha, Andreasa Speringa,
Hansa-Christopha Rademanna, Laurence’a Cummingsa, Rubéna Dubrovsky’ego i
Christiana Curnyna, jak też gościł znakomite zespoły, m.in. Collegium Vocale
Gent, Cantus Cölln, Taverner Consort, Dresdner Kammerchor, Gli Angeli Genève,
oraz wybitnych solistów, takich jak Olga Pasiecznik, Vivica Genaux, Julia
Lezhneva, Renata Pokupić, Nicholas Mulroy, Daniel Taylor czy Aleksandra Kurzak.
Orkiestra jest zapraszana na prestiżowe festiwale oraz bierze udział w
transmisjach radiowych i sesjach nagraniowych.
Pierwsza płyta Wrocławskiej Orkiestry
Barokowej zdobyła Fryderyka 2011 w kategorii „Fonograficzny debiut roku”, a
następne nagrania zespołu wyróżniono szeregiem nominacji do tej nagrody. W 2017
r. ukazał się album z Porami roku
J. Haydna, który jest efektem współpracy orkiestry z Paulem McCreeshem i
jego Gabrieli Consort & Players (był nominowany do nagrody magazynu
„Gramophone” w kategorii „Najlepsze nagranie chóralne 2017” i został płytą
miesiąca „BBC Music Magazine” w czerwcu 2017 r.). W 2018 r. wydano płytę z
premierowym nagraniem oryginalnej wersji Widm S. Moniuszki z udziałem
orkiestry, a także album 17th-century Sacred Music in Wrocław (Muzyka
w XVII-wiecznych kościołach Wrocławia), zarejestrowany z Gli Angeli Genève
i Concerto Palatino pod kierunkiem Stephana MacLeoda dla wytwórni Claves.
Ostatnia z wymienionych płyt otrzymała International Classical Music Award 2019
w kategorii „Baroque Vocal”.
https://www.nfm.wroclaw.pl/zespoly/wroclawska-orkiestra-barokowa